Енио Мориконе на 90: Не съм написал нищо - вижте Бах и Моцарт (Видеа)

На 10 ноември 2018 г. забележителният композитор Енио Мориконе отпразнува 90-ия си рожден ден. Първоначално на шега, но вече и на сериозно наричаният от някои “Моцарт на ХХ век” в продължение на 6 десетилетия успява да се задържи на върха в музиката.

При това през цялото време е скромен и трудолюбив. Доказателствата са многобройни. Така например, когато от Холивуд се опитват да го изкушат да остане за неопределено време в САЩ, като му предлагат напълно безплатно огромно имение с къща, той отказва. Най-известният автор на музика за уестърни наскоро дори призна, че не говори английски и било “твърде късно, за да го научи”.

“В сърцето си

аз съм римлянин”,

каза маестрото, който е роден на 10 ноември 1928 г. в италианската столица. Баща му свирил на тромпет и рано осъзнал, че синът му също е наследил музикалния талант. Енио започва да композира още на 6-годишна възраст (!), а на 12 вече е записан в консерваторията. Първоначално, по съвет на баща си, който казвал, че с този инструмент може да се издържа семейство, той също се учил да свири на тромпет. А впоследствие успял да завърши и композиция – за две, вместо обичайните четири години, които се изиквали за този вид образование.

Младият музикант свири на тромпет в различни джаз клубове, а по-късно го наемат на работа в театъра и в звукозаписната индустрия.

Впоследствие го назначават в телевизия RAI да аранжира песни, между които и за световноизвестния с ролите си в холивудски продукции през 50-те години певец Марио Ланца.

Енио първоначално отказва да пише филмова музика.

“Усетих, че режисьорът трябва да го поиска,

защото му харесва това, което пиша”, казва веднъж той по този повод. Точно това и се случило. Първият саундтрак, създаден от него е още през 1961 г., когато е на 33, но големият пробив идва 3 години по-късно с филма “За шепа долари” с Клинт Истууд, който също е неизвестен актьор по онова време. Точно тази продукция дава началото на фамозния жанр спагети уестърн създаден от режисьора Серджо Леоне. Самият той винаги е казвал за Мориконе, че “музиката му има свойството да изрази неща, които вече не е необходимо да се показват”.

Следват световнопризнати шедьоври като музиката за “Едно време на Запад”, “Имало едно време в Америка”, “Мисията”. Въпреки че

работата му

за “Добрият,

лошият и злият”

се смята за най-добрата музика, която някога е написана за филм, това е само малка част от повече от 500 филмови и телевизионни творби, за които е писал, а и репертоарът му изобщо не се изчерпва само с уестърни. Мориконе е автор на музиката на филми на цяла плеяда от култови режисьори като Роман Полански, Джон Карпентър, Брайън де Палма, Куентин Тарантино и много други.

Цели пет пъти е номиниран без успех и за най-голямата награда в киното, с изключение на 2007 г. , когато му е връчен почетен “Оскар”. До този момент той винаги е оставал с празни ръце, но и винаги е знаел, че го заслужава.

“През 60-те години консервативната филмова академия беше абсолютно глуха за всяко новаторско звучене”, разказва той по този повод. И дори през 2016 г., когато е поканен отново, за да получи наградата за оригинален саундтрак за филма “Омразната осморка”, първоначално изобщо не бил планирал да ходи в Лос Анджелис.

Мориконе посвещава и двата "Оскара" на съпругата си Мария, която е негова спътница в живота от 1956 г.

Отделно великият композитор има и повече от 100 собствени произведения с класическа музика.

Въпреки световната слава, в публичните си изяви той си остава скромен труженик. Веднъж дори се пошегувал, че изобщо не е композирал толкова много музика: "Просто си помислете колко много е сътворил Бах през живота си или

какво постигна Моцарт само

за 33 години

- ще видите, че в сравнение с тях аз не съм направил нищо".

На прага на десетото си десетилетие пред най-престижното американско музикално списание “Билборд”, Мориконе споделя и някои ценни поуки от съдържателния си живот. За справянето с творческата криза например бележитият музикант казва:

"За да преодолеете това предизвикателство всичко зависи от техническото ноу-хау на екипа, защото това което наричаме “вдъхновение” не съществува. Това което реално съществува е желанието да направиш повече и да преодолееш трудностите. Разбира се музиката е нещо, което трябва да дойде от душата ви, но това което наистина ми помага е комбинацията от техническо ноу-хау и готовност."

Особено значение за успеха дълголетникът отделя и на здравословното състояние:

“Винаги водех редовен живот.

Никога не съм пушил цигари. Пия умерено – само чаша вино на обяд или на вечеря. Рано лягам, рано ставам. Правя упражнения за ръцете, краката, врата – всичко. Правя ги ежедневно. Може би в това е тайната.”

А към младите си колеги, които гонят успешна кариера отправя следните съвети:

“Как да си успешен композитор в наши дни? Опирайки се на опита си, бих посъветвал младите композитори да бъдат като мен. Просто трябва да учат много и да се опитват да композират музика, както това се правеше и през миналия век. Аз учих при моя маестро Гофредо Петраси в консерваторията. Това е старта, но всъщност работата се състои в това да практикуваме композиране - да пишем, да опитваме всички възможности, които музиката може да ни предложи днес – от най-високата до най-ниската точка.”

;


запали свещ
запали свещ
остави цвете
остави цвете