"Законите са за бедните, богатите живеят както си искат" - Франсиско Гоя преди 200 г.

30.03.2022 24 часа
Гоя - автопортрет
Гоя - автопортрет

Институтът "Сервантес" - София  подари на жителите и гостите на София през 2009 г.  уникалната възможност да се срещнат и да се насладят на една от най-прочутите графични серии - "Капричос", дело на великия испански художник Франсиско де Гоя.

Изложбата представи серията в пълния й блясък - с всичките нейни 80 графични произведения (офорти/акватинти), отпечатани от оригиналните плочи и собственост на института "Сервантес".

"Капричос" ( в превод прищевки, фантазии, игра на въображението) е създадена в периода 1797 - 1799 г. и е първата от знаменитите гротескно-трагични графични серии на Гоя. В увода към българския каталог, Ирина Мутафчиева - изкуствовед и директор на Националната галерия за чуждестранно изкуство, пише:

"Капричос" разкрива уродството на моралната, духовна и политическа изостаналост. …Между отделните композиции няма сюжетна връзка; всяка от тях осмива или бичува социалните и религиозни недъзи; пороците на аристокрацията, монашеството, инквизицията.

Всеки лист е сатира на глупостта, лицемерието, предразсъдъците или упадъка на нравите; изразява ужаса от безумието, от животинското в човека и от духовния мрак. Яростните образи на Гоя са противоречива, остро характерна смесица от житейски реалии и химери, родени от художническия гений; странни и страшни видения на границата на фантазното, съня и действителността..."

Определящо за цялостното внушение на серията е превърналото се в знак, мото на 43-ия офорт "Сънят на разума ражда чудовища".

В "Капричос" Франсиско де Гоя доближава стилистично съвременната чувствителност и преминава към изкуство, подчинено на субективизъм и свобода в творчеството.

Красноречивото доказателство за безспорните качества на изложбата откриваме в думите на един от най-проникновените познавачи на изкуството на Гоя - Филип Хофер, според когото именно "Капричос" бележат началото на израстването на Франсиско де Гоя във велик художник и баща на модерното изкуство. 

Bсякакви опити за представяне на великия Франскиско де Гоя бледнеят пред титаничния му талант, още повече когато са изречени в залата, събрала неговия блестящ цикъл "Капричос". Най-много истина за изкуството на Гоя, а и за всички нас се откриват в думите, които самият автор е избрал да придружават неговите гравюри.

... Светът е маска - лицето, дрехите и гласът, всичко е престорено; всички искат да изглеждат не такива, каквито са; всички се мамят и никой не се познава. Капричо 6

... Богатите живеят, както си искат, защото законите са направени само за бедните. Капричо 22

.... Чиновниците, които крадат от държавата, се подкрепят и се поддържат взаимно. Началникът им източва шия и им прави сянка с чудовищните си криле. Капричо 51

... Сутеньорите и сводниците съсипват стотици деца, като им дават дрога. Капричо 45

... Доносниците са най-досадните от всички и най-малко находчивите. Ако можеха нещо друго, нямаше да станат доносници. Капричо 48

... Учител магаре не може да учи на друго освен на магарии. Капричо 37

... Във всички науки има шарлатани, които знаят всичко и за всичко имат отговор. Не бива да се вярва на думите им. Истинският мъдрец винаги се съмнява в правилността на решението: обещава малко и изпълнява много... Капричо 33

... Магаретата, които се фукат, че са благородници, произхождат от други подобни. Капричо 39

... На един му се иска да е смел, но е крадец; на друг му се иска да е последователен, но е дивак. Такива са кралските величества и селските магистрати; и при все това ги приветстват и им поверяват управлението..Капричо 63

... Така се върти светът, един на друг се подиграват и един друг се залъгват; онзи, който вчера е бил бик, днес е бикоборец. Съдбата дърпа конците и разпределя ролите според непостоянните си капризи. Капричо 77

... Сънят на разума ражда чудовища. Въображението, изоставено от разума, ражда невъзможни чудовища, но съчетано с него, то е майка на изкуствата и източник на чудесата. Капричо 43

Звучи ли ви познато?

Това е моята „селекция", заслужава си всеки да опита...

Капричо 33 - във всички науки има шарлатани...

Капричо 6 - светът е маска...

АЛБЕНА СПАСОВА, КУРАТОР НА ИЗЛОЖБАТА