Глупост и алчност зад гибелта на Емилиано Сала

21.01.2021 Красимир Стоянов

Гибелта на Емилиано Сала в ледените океански води на Ламанша разтърси европейския футбол като земетресение от седма степен. И нямаше как да е другояче, при положение че един толкова щастлив миг се превърна в огромна трагедия.

Емилиано най-после си уреди мечтания трансфер в най-елитното футболно първенство в света. Заплатата му също щеше да скочи до тавана, а приятелите му го закачаха, че това е само междинна спирка, преди да се озове в "Манчестър Юнайтед" или "Ливърпул".

Аржентинецът не стъпваше по земята от щастие и мечтаеше за куп красиви голове с екипа на новия си тим "Кардиф". Замаян от силните емоции, той явно не успя да усети опасността, която го дебнеше иззад ъгъла. Опитният нападател твърде лесно се остави в ръцете на алчни люде, които искаха да изкарат колкото може повече пари и така на практика предрешиха съдбата му. Някой си мениджър нае възможно най-евтината компания за полети, друг неизвестен на широката общественост мизерник

извади стара и неизправна машина,

за да изпълни поръчката, а трети пилот прати неопитен заместник само и само да не изпусне парата. И така няколко съдбоносни грешки, извършени в името на пачката, костваха живота на Емилиано Сала.

На 21 януари играчът се качи на малък самолет, за да пропътува по-бързо разстоянието от Франция до Англия, но не успя да стигне до Острова. Над Ламанша летателната машина изведнъж изчезва от радарите. Френски и английски кораби моментално тръгват на спасителна мисия, но усилията им се оказват безполезни. Властите вдигат бялото знаме, но близките на футболиста организират безпрецедентна спасителна акция. Не могат да се примирят с мисълта, че техният близък

никога няма

да се върне

от това пътуване.

Големите звезди на европейския футбол като Меси и Роналдо също даряват пари само и само да продължи издирването.

Може би се

чувстват гузни

за смъртта на 29-годишното момче. Може би усещат, че неговата смърт можеше да бъде избегната, ако отговорните лица по веригата си бяха свършили съвестно работата.

След дълго издирване Сала е намерен, но под водата е останало само тялото. Духът е отлетял и светът е готов да забрави за тази трагична история, която и без това хвърля мрачна сянка върху бляскавия имидж на европейския футбол. Но не се получава. Гадните подробности около случая излизат една след друга и заинтересованите лица няма как да го заметат под килима.

Тези дни името на Сала отново се споменава по света и отново новините са лоши. Аржентинецът отдавна беше погребан, но една групичка бизнесмени

продължава да

търси печалба от загиналия играч

Оказва се, че босовете на "Нант" настояват пред колегите от "Кардиф" да си получат трансферната сума в размер на 15 млн. паунда, въпреки че Емилиано не изиграва нито минута за британския тим.

"Случилото се

ни натъжава,

но ние не можем да се откажем от парите. Беше подписан договор за продажбата на Сала и той трябва да бъде изпълнен и от двете страни", пишат до своите колеги от офиса на френския клуб. Техните действия моментално разпалват на практика неразрешимия спор морални ли са финансовите им претенции. Романтиците се гневят, че е недопустимо да се осквернява духът на починалия играч с разправии за пари. Реалистите твърдят, че в света на бизнеса няма място за емоции и всичко упоменато в документите по сделката трябва да бъде изпълнено.

От ръководството на "Кардиф" очевидно са повлияха от емоциите и категорично

отказаха да платят 15-те милиона.

Техните колеги от своя страна заведоха дело и ФИФА се произнесе авторитетно: "Кардиф" да плати първата вноска от 6 млн. паунда на "Нант". Британците не са готови да отстъпят и сега завеждат дело в Апелативния спортен съд. Желанието им е да се борят докрай, за да си спестят сериозната сума. В тази фаза на съдебната битка моралният казус е потъпкан в прахта. Трагедията е забравена, важни са само цифрите. Както вече стана дума, животът продължава и всички биха искали да оставят тъжните емоции зад гърба си.

Близките на футболиста обаче не са готови да простят на виновниците за самолетната катастрофа. Според тях властите не бива да се отказват от мисията си да доведат разследването до край и да посочат хората, които трябва да понесат отговорност за двата изгубени живота.

Случаят със сигурност е заплетен,

много от доказателствата са на дъното на океана, но вече изяснените факти са повече от смущаващи.

Всички видове специалисти в авиационното дело твърдят, че частният самолет "Пайпър ПА-46 Малибу" е имал куп технически проблеми и въобще не е трябвало да се издига във въздуха.

"Ако тази машина беше моя, щях да полетя с нея само още веднъж и то на възможно най-кратко разстояние, за да я откарам на основен ремонт. Хидравличният мотор беше под всякаква критика. Капаците, системата за самоуправление и тази против замръзване не работеха.

Не мога да се

сетя какво му

беше изрядно",

спомня си лицензираният авиоинженер Хъмфри Пени, който също така е и собственик на летището, където е бил "паркиран" калпавият самолет.

Защо тогава Сала е тръгнал с него? След трагедията шефовете на "Кардиф" разкриват, че са предложили на футболиста да му купят билети за редовен полет, но той самият е пожелал да бъде по-гъвкав и да се възползва от услугите на частна компания. В този момент на помощ се притичва новият му съотборник в британския тим Джак МаккКей. Той пише на Емилиано, че баща му може да уреди частен самолет, който да го превози до Острова. "Колко ще струва", пита Сала и получава шеговития отговор: "Нищо, ако ми помогнеш да вкарам много голове през сезона". Бащата на МаккКей явно е изпълнил обещанието си и наистина намира частен самолет и пилот, само че нито самолетът, нито пилотът не отговарят на изискванията за толкова отговорна мисия.

Машината е стара и повредена, а пилотът не е достатъчно квалифициран. Защото в последния момент титулярят Дейвид Хендерсън, който е знаел за техническите проблеми на "Пайпър ПА-46 Малибу", се отказва 11 часа преди полета и прехвърля поръчката на колегата си Дейвид Ибстън. Той пък от своя страна въобще не е имал право да превозва пътници през нощта. И ето как поредица от взети набързо решения се оказват фатални.

Според последните данни на разследващите пилотът и неговият клиент може би

са се отровили с въглероден окис,

още преди самолетът да падне във водите на Ламанша. Токсилогичните тестове на останките на Сала показали, че кръвта на футболиста е наситена с 57% въглероден окис, при положение че дори 20-30% процента от газа може да са опасни за организма. Разследващите предполагат, че и пилотът е бил засегнат фатално от твърде високите нива на въглеродния окис в самолета. Много е възможно газът, който няма мирис и цвят, да е от изгорелите газове, които нахлули в кабината поради лошо уплътнение и течове във вентилационната система.

"Това може да ви се струва маловажна подробност, но ние настояваме

да бъде изяснен всеки детайл около катастрофата

Бъдещето на въздушната безопасност зависи от това да се разбере възможно най-много за случилото се", категоричен е адвокатът на семейството Даниел Мачовър.

Таткото на Емилиано така и не успя да дочака развръзката на случая, след като бе убит от сърдечен удар само три месеца след гибелта на своето чедо. Мъката му беше твърде голяма и той не можа да я понесе.