Българската мартеница победи китайската

01.03.2023 Елена ДРЕМОВА

Кичът вече не е на мода. Пижо и Пенда отново са най-предпочитани.

Българските, най-вече ръчно изработени мартеници са хит тази година, показа проверка на "България Днес".

Причината за това е все по-големият интерес на клиентите, желаещи да закупят традиционни вълнени мартеници, изработени от типични за българския бит и култура материали.

"Всеки има различни предпочитания, но в последните 2-3 години младите масово започнаха да търсят традиционни мартеници от прежда както за ръката, така и за закачане. Определено кичът не се търси вече", споделя пред вестника Десислава Петрова, която е производител на мартеници в София от 25 години. По думите й търсенето на китайските символи на пролетта у нас рязко намалява и хората предпочитат традиционните Пижо и Пенда.

Заради войната в Украйна и поскъпването на материалите и горивата тази година на пазара има по-малко китайски изделия. Това мотивира българските производители и въображението им се е развихрило на макс. По сергиите може да видите мартеници, направени дори от бобови зърна или от орехови черупки.

Масово се купуват шарените червено-бели гривни, като част от хората предпочитат от обикновен конец, тъй като са алергични към прежда.

"Китайските с картинка не се купуват почти, дори и от младежите. Всяка една, която изработвам, е направена от вълна и естествени материали, обагрени по специален начин. Към някои са вплетени и разноцветни мъниста за късмет, които според традицията зареждат мартениците с положителна енергия. В зависимост от региона, от който произхожда, в нея може да са вплетени и други цветове освен червения и белия конец. Те най-често са заимствани от местните шевици", разказва пред "България Днес" Десислава.

По нейни думи при изработването на мартеницата конците трябва задължително да се засукат наляво и понякога може да се добавят различни символи като черупка от охлюв за здраве и сила, мъниста против уроки, скилидка чесън за предпазване от зли демони или паричка за благополучие.