Филмът “Свобода или смърт” е "заключен" 27 години

23.03.2022 Пенчо Ковачев
През 2009 г. режисьорът Никола Корабов получи награда за цялостно творчество.
През 2009 г. режисьорът Никола Корабов получи награда за цялостно творчество.

Режисьорът Корабов искал да покаже Ботев с човешко лице.

На 2 януари 1969 г. е премиерата на филма “Свобода или смърт”. Сценаристът Васил Попов и режисьорът Никола Корабов проследяват 5-те дни път на Христо Ботев и четата му от слизането на козлодуйския бряг до убийството на Войводата под връх Вола.

Не минава и седмица и филмът е спрян и свален от екраните. Критиката буквално го разкоства. Филмът е “заключен” в Киноцентъра за цели 27 години и за първи път е показан по БНТ чак през 1996 г.

Режисьорът Никола Корабов признаваше, че работата му върху този филм по сценарий на Васил Попов е едно от

най-драматичните неща в живота му.

И въпреки че критиката и медиите тогава съсипват творбата, той я смята за най-смелата работа в своето творчество.

Попов предлага на Корабов да довършат заедно сценария му, посветен на Христо Ботев - “Епитафия - жив е той!”. “Искам да представя Ботев не като дипломат, политик, поет и журналист, а като баща на една чета. След като статиите са написани, стиховете - сътворени, и политиката - направена, дошло е време да се умира. За мене има един герой - Ботев, и неговото превъплъщение - четата”, аргументира се тогава Васил Попов.

Сценарият вече със заглавие “Жив е той, жив е” е отхвърлен от художествения съвет, без да е разгледан по същество. По време на обсъждането възниква лют спор между Попов и директора на студия “Бояна”. “Тогава ти си напиши сценария”, кресва писателят на директора. “Ще направим опит. Съветът приключи, сценарият не се приема!”, отвръща началството.

След две години и Кинематографията, и студията имат нови директори и без особени поправки сценарият е приет и пуснат в производство.

Най-трудно се снима филм за голяма историческа личност, тъй като всеки човек има своя собствена представа за нея. И е неимоверно трудно режисьорската интерпретация на образа да се покрие напълно с милионните зрителски образи.

Спират се на неизвестния, току-що завършил ВИТИЗ актьор Милен Пенев. За радост на режисьора се оказва, че Пенев още от ученик носи като икона Ботев у себе си, знае наизуст стиховете му и и откъси от публицистиката му. Външната прилика между двамата наистина респектира, остава по-трудното - да се пресъздаде духът на Войводата.

За останалите главни роли Корабов кани големи актьори като Апостол Карамитев, Коста Цонев, Иван Братанов, Васил Михайлов, Стефан Илиев , Кирил Господинов и др. Във филма играе и един руснак - Всеволод Сафонов, който е назован само като Съветника.

В действителност в четата е бил капитан Арует Загрин, който е член на щаба и говори предимно с Войводата на руски език. Почти непознат е за останалите четници, те знаят, че е доведен от Перо Македонеца от Херцеговското въстание и е княз от Петербург.

Около 50 души са главните и второстепенните актьори, 150 души четници, над 200 епизодици и голяма масовка, и отделно 80 души снимачен екип и техническо-административен персонал...

Екипът върви по пътя на четата.

5-те дни на Войводата и хората му ще се превърнат в 100 дни тежки и изнурителни снимки. Няколко години по-рано корабът “Радецки” е възстановен и също е използван за филма.

Най-много спорове предизвиква финалът на филма. В обречената последна битка на четата Гъдуларчето се провиква: “Ей, поганци! Елате, стреляйте! Убийте ме!... Не можете! Ще се родя отново...” И запявайки песента на стария хайдутин: “Майчина буля думаше”, започва бавно да се съблича. Съблича се съвсем голо. Гръмват го, Ботев притичва и прихваща тялото му като в Христовата пиета.

Сцената всъщност интерпретира свалянето на мощите на Спасителя от кръстта на Голгота. Тя е кинообраз на непобедената Голгота, на силата на Безсмъртието. Докато държи голото тяло, Ботев говори сам на себе си: “Господи, ти знаеш безумието ми... И погрешките ми не са скрити от тебе...”

“Спряха филма само 6 месеца след погрома над Пражката пролет в Чехословакия. Тогава Александър Дубчек се бореше за социализъм с човешко лице. И нашият Ботев бе с човешко лице”, казваше Никола Корабов.