Как руснаците не харесаха модела Lada-Porsche 2103 преди 45 години

01.12.2021 Георги Луканов

През годините германската компания Porsche е помагала за разработването на голям брой модели на много марки. Известни са партньорствата с Opel, Audi, Renault, Seat или Mercedes и те не са необичайни, но много интересно е сътрудничеството с ВАЗ през 1976 г., когато е създаден уникален прототип Lada-Porsche 2103.

Собственикът на марката Lada, руският производител АвтоВАЗ, е основан десет години преди това, след като се подписва договор с Fiat за производство на лицензирана версия на техния модел 124.

Първият модел е ВАЗ 2101, известен като "Жигули", а през 1970 г. влиза в производството комби вариант ВАЗ 2102. Скоро моделът става най-продаваната кола в Съветския съюз и страните от "Източния блок" преди руснаците да пуснат на пазара следващия модел VAZ 2103.

Новият ВАЗ 2103 е създаден на базата на Fiat 124 Special, като на други пазари се продава като Lada 1200, 1300 и 1500.

Тогавашният директор на АвтоВАЗ Виктор Поляков подписва тригодишно споразумение за сътрудничество през 1975-а с Ернст Фурман, президент на Porsche, като АвтоВАЗ плаща половин милион германски марки на германска компания, за да помогне на Lada да разработи нов модел. От Porsche наричат прототипа VAZ-Porsche 2103, който е замислен като подобрена версия на модела 2103.

Конфигурацията на шасито и задно задвижване на Fiat и монтираният отпред двигател са запазени, но инженерите на Porsche добавиха редица подобрения на руско-германския прототип. Окачването е подобрено за по-добра стабилност при високи скорости и е монтирана по-добра изолация на купето. Добавен е и нов модерен кокпит с нов волан, вдъхновен от този от Porsche 928, и различни копчета за отопление и охлаждане.

Двигателят е преработен, за да работи и с нискооктанов бензин, а някои алуминиеви компоненти са добавени за спестяване на тегло, тъй като за разлика от оригиналния Fiat 124 Special, VAZ 2103 тежи 100 кг. повече. Визуално всички хромирани детайли са премахнати, а каросерията е получила нова по-модерна пластмасова предна решетка и брони. Под капака Porsche не направи подобрения: остава 1,4-литровият двигател с мощност 75 к.с., който е и най-мощният за модела.

Когато Porsche представили концепцията VAZ-Porsche 2103 на руснаците, предложили възможността за инсталиране и на собствен двигател, но било твърде късно. От АвтоВАЗ отхвърли проекта на германците, заради паралелно разработвания от руснаците ВАЗ 2106, който е завършен само няколко месеца по-късно.

Този единствен прототип на Ladа-Porsche сега се намира в частния гараж на бивш служител на Porsche. Но сътрудничеството между Porsche и Lada по разработването на превозни средства не спира дотук. Впоследствие германците помогат на руснаците да подобрят модела "Нива" и да разработят популярната "Самара".

Така собствениците на "Самара" можеха да се похвалят, че от Porsche са работили по разработката на колата. Германците помагат на АвтоВАЗ със специалната Lada Samara T3 Paris-Daka с 4x4 задвижване на Porsche от модела 959 и 3,6-литров боксер двигател от модела 911.