Най-скъпият кемпер струва над половин милион евро

09.08.2021 Spomen.bg онлайн

На 21 август 1915 г. семейство Конклин тръгва от Хънтингтън, Ню Йорк, на къмпинг с превозно средство, наречено „Джипси ван“. Визуално вцепеняващ и хитро проектиран, 7,5-метровият 8-тонен бус е създаден по поръчка от Gas-Electric Motor Bus Company на Роланд Конклин, с цел да осигури максимален комфорт по грубия път за Сан Франциско, пише сайтът за оригинални истории от България и света www.chronicle.bg

The New York Times иронизира, че ако „Командирът на Верните“ (арабска титла) заповяда на „джиновете… да произведат от въздуха… превозно средство, което трябва да има способността да се движи и въпреки това да бъде жилище, подходящо за халиф, резултатът би бил недалеч от реалната къща на колела, която току-що напусна Ню Йорк.“

През следващите два месеца сем. Конклин и Джипси ванът им стават обект на обществено любопитство по целия път на запад и попадат в медиите из цялата нация. Луксозно оборудван

с електрически генератор, осветление от крушки с нажежаема жичка,

напълно изрядна кухня, сгъваема маса и бюро, скрита библиотека,

фонограф, дивани с възглавници, разнообразие от малки уреди и

дори „покрив-градина“, този ван е чудо на технологиите.

За много американци автомобилът на Конклин е първият кемпер, който виждат. Днес тези моторизирани къщи могат да проследят своя произход до периода между 1915 и 1930 г., когато желанието на американците да се отпуснат сред дивата природа с множество удобства, за първи път се синхронизира с къмпинг индустрията.

Къмпингуването като забавление не е нещо ново през 1915 г.: има го още от 1869 г., когато Уилям Х. Х. Мъри публикува своите безумно успешни приключения в пустинята. „Camp-Life in Adirondacks“ е първият пътеводител на Америка в тази област.

От тогава къмпинг браншът бавно се модернизира. Още през 70-те години на 19 век се появява идеята да се ходи на излети за по-продължително време с кон и каруца. Около 1910 г. темпът на модернизация се увеличава още повече, когато започват да се появяват евтини автомобили и с нарастването на доходите продажбите им експлодират. В същото време ваканциите стават все по-широко разпространени – скоро конете и каруците стават моторни превозни средства и всички от средната класа поглеждат към къмпингуването.

През следващото десетилетие по-заможните изобретатели адаптират различни автомобили и шасита от камиони, за да създадат още по-просторни и удобни кемпери, но новите висоти са достигнати

през 1915 г., когато Роланд и Мери Конклин представят своя джипси ван.

За разлика от своите предшественици, богатото семейство Конклин модифицира цял автобус в напълно обзаведен двуетажен кемпер.

Въпреки удобствата си, кемперите от онова време имат две ограничения, което в крайна сметка довежда до създаването на караваните-ремаркета.

От кемпера не може да се махне къщната част и да се кара само автомобилната част.

Освен това много кемпери са големи и могат да пътуват само по пътищата за коли, но не и по пресечен терен. Като следствие от тези ограничения (плюс относително високата им цена) кемперите остават предпочитан избор на по-богатите къмпингуващи през 60-те години на миналия век, a караваните – на хора със средни възможности.

Най-ранните „автомобилни ремаркета за къмпинг“ се появяват в началото на 10-те години на 20 век, но са спартански и служат само за пренос на палатки, спални чували и друго оборудване. Скоро по-мотивирани изобретатели започват да закрепват платното на палатката върху рамка направо на ремаркето и добавят място за спане и шкафове с удобства за готвене, създавайки първите „ремаркета-палатки“.

Това ремарке-палатка обаче има някои недостатъци, които стават ясни за Артър Г. Шерман през 1928 г., когато той и семейството му наводняват своето. Това обаче вдъхновява Шерман да създаде нещо по-добро.

Първоначалният дизайн на новото ремарке за къмпинг на Шерман представлява тяло от шперплат, в което Шерман поставя шкафове, ледена кутия, печка, вградени мебели и място за багаж. По днешните стандарти ремаркето е малко, квадратно и непривлекателно, но е твърдо и водоустойчиво и не изисква сгъване. Шерман кара дърводелец да му го построи за около 500 долара и семейството взима новия си „Покрит вагон“ на къмпинг през лятото на 1929 г.

Днес караваните и кемперите имат безброй фенове по цял свят.

Най-скъпият кемпер в света е Morelo Empire Liner. Автобусът разполага с екстри като подово отопление, душ, двойна спалня и дори гараж за малка кола. Има добре оборудвана smart кухня, панорамен покрив и луксозна баня. Цената на мобилния дом надхвърля половин милион евро. Задвижва се от 7.7-литров двигател, който има въртящия момент на Lamborghini Aventador и е 300 конски сили.