Как парче метал, по-тънко от стотинка, причини катастрофата на "Конкорд", в която загинаха 113 души

22.11.2021 Зорница Йосифова
СНИМКА: Pixabay
СНИМКА: Pixabay

Секунди след излитането на "Конкорд" от Париж към Ню Йорк през юли 2000 година най-големият кошмар на всеки пътник става реалност - крилото на самолета избухва в пламъци. 

Въпреки че възпламенилата се летателна машина успява да се отлепи от земята, 2 минути по-късно пада от небето в 40-стаен хотел. Общо 113 души загиват в огромния пожар - всичките 100 пътници, 9-членният екипаж, както и четирима почиващи в хотела.

Самолетът може да се придвижва с два пъти по-висока скорост от тази на звука и така да прекоси разстоянието по въздух между Париж и Ню Йорк за по-малко от 3 часа и половина.

Документален филм на британския "Канал 5" разказва как се е случила една от най-популярните катастрофи в историята на авиацията.

Полет 4590 на "Еър Франс" се сблъсква с проблеми още при самото си излитане. Диспечерът на въздушното движение Гил Логелин с ужас наблюдава от кула на летището как пламъците обхващат крилото на "Конкорд", докато набира скорост на пистата.

Той веднага обявява тревога и се свързва с пилотите на самолета, за да ги уведоми. Но пилотът Кристиан Марти вече няма друг избор, освен да излети, тъй като машината е набрала прекалено голяма скорост, а и няма достатъчно място, за да спре безопасно.

За да се влошат още повече нещата, в края на пистата "Конкорд" е близо до сблъсък с "Боинг 747", който превозва френския президент по това време Жак Ширак.

Само на 6,5 км от летището британката Алис Брукинг разговаря по телефона със своята сестра от стаята си в хотел Les Relais Bleus в Гьонес. Около 15:44 часа самолетът се разбива в стената на хотела и избухва.

"Последва жестока експлозия. Видях как стените в стаята ми се запалиха, картините паднаха от стената, а телефонната връзка прекъсна. Веднага щом отворих вратата, бях напълно обгърната от пламъците. Горещината беше феноменална", споделя Алис.

Докато огънят нахлува в хотелската й стая, тя решава да скочи през прозореца. Британката успява да се спаси от огнения ад, а секунди по-късно хотелът рухва.

Повечето от пътниците на борда били германци. Първоначалните предположения за това какво предизвиква пожара сочат към двигателя, но кадри от излитането показват, че пламъците всъщност тръгват от резервоара за гориво в крилото.

Когато разследващите инспектират пистата, правят смразяващо откритие: на асфалта откриват малко парче от назъбен метал с дебелина 1,4 мм - по-тънко от стотинка.

Една от гумите на "Конкорд" избухва при излитане, но тогава експертите не разбират защо.

Титановата частица, открита на пистата, съответства на разреза в гръмналата гума на самолета. Разследващите разбират, че колелата на летателната машина прегазват парченцето метал, но как спуканата гума причинява вредата в резервоара за гориво в крилото?

Скоро става ясно, че 4,5-килограмово парче от гумата се отделя от нея при експлозията. Пилотът на самолета Джон Хътчинсън казва, че то се откъснало от гумата със скоростта на ракета.

Парчето гума попада в долната част на крилото, където е резервоар №5. Създава ударна вълна в резервоара с гориво, която се оказва достатъчно силна, за да предизвика избухването му.

Високооктановото гориво бликва от крилото и топлината на двигателите или искра от колесника причиняват запалването на горивото.

Във въздуха интензивният огън стопява крилото, докато пилотът се опитва да запази контрол.

Някои обаче твърдят, че металната частица не е единствената причина за катастрофата.

Когато пилотът Кристиан Марти извежда "Конкорд" във въздуха, самолетът е с по-ниска скорост от нормалната за излитане. Това от части се дължи на факта, че летателната машина е претоварена с излишно гориво и багаж.

Освен това веднага след излитането инженерът в пилотската кабина изключва един от двигателите, за който грешно мисли, че причинява пожара.

Ако екипажът бе спазил процедурата, може би щеше да има достатъчно време да се върнат обратно или да се насочат към друго летище за аварийно кацане. Но спирането на двигателя подсигурява трагичната съдба на полета.

Скоростта на "Конкорд" намалява заради загубата на мощност. Преобръща се заради неравномерната тяга, тъй като повечето мощност идва само от едната част на самолета. Със забавянето на скоростта и разпадането на крилото се предизвиква и падането му от небето.

Не след дълго обвиняват американската авиокомпания 

Continental Airlines за трагедията, тъй като се установява, че металната частица е паднала на пистата от техен самолет по-рано. 

Механикът Джон Тейлър, който е монтирал лентата към самолета, също е обвинен в непредумишлено убийство.

И двете страни са признати за виновни през 2010 г., но по-късно решението на съда е отменено при обжалване.

Авиокомпанията все пак беше осъдена да плати 70 млн. евро на семействата на жертвите.

Катастрофата в Париж остави огромен белег върху авиационната история.