Култовите дънки “Райфъл” фалираха, отиват в историята

28.02.2021 Виолина Христова, Рим
Оригиналните дънки са от деним.
Оригиналните дънки са от деним.

Италианската марка е основана преди 62 г. до Флоренция

Сигурно няма човек от поколението на петдесетгодишните българи, който навремето да не е носил култовите дънки “Райфъл”. През 80-те години на миналия век да се сдобиеш с чифт от прочутите дънки, беше истинско щастие.

Само след дни италианската марка от Барберино ди Муджело до Флоренция ще разпродаде на

търг за по 2-3 евро

последните си 70 000

дънкови продукта

Сред тях са не само панталони, а и ризи, анораци, пуловери. Така ще изчезнат завинаги и последните чифтове мастиленосини дънки, които белязаха поколенията от ерата на диско музиката не само на Запад, а и на Изток.

През октомври 2020 г. историческата фирма, която продаваше в комунистическия блок символа на “западащата” западна цивилизация, беше обявена за фалирала от съда на Флоренция. Тя изпитваше финансови проблеми отдавна, но в крайна сметка пандемията се оказа гилотината, която я обезглави.

Затова и Институтът за съдебни разпродажби ще организира през март пласмента на нови и непродадени продукти, събрани от 13 различни магазина в Италия. Всичко това ще стане във временен аутлет при спазването на епидемичните мерки, за да няма струпване на хора. 

Краят на историческата марка дънки е повод за много носталгия не само заради 62-те години история, които се крият зад гърба на “Райфъл”. Освен всичко друго дънките бяха и елементът, който присъства в спомените на хиляди младежи от бившите комунистически страни от времената, в които

на панталоните беше

позволено да прехвърлят

желязната завеса

“Райфъл”-ът беше красивият и безкрайно желан западен противовес на българските дънки “Рила”.

Историята на дънките “Райфъл” е свързана с името на техния създател Джулио Фратини от флорентинската община Кампи Бизенцио.

Той превежда на италиански език и за италианския манталитет американската мечта. Още през Втората световна война Джулио започва да изкупува на килограм старите и износени дрехи на американските войници. След това ги препродава в Прато до Флоренция. Съвсем случайно обаче Фратини се натъква на дънките и дънковите изделия, произвеждани в Грийнсбъро, щата Северна Каролина, от компанията Cone Mills. Навремето тя е основана от германски евреи, емигрирали в Съединените щати, които променят фамилното си име от Kahn на Cone, за да звучи по-американски.

Джулио надушва бизнес, затова вика брат си Фиоренцо и двамата заминават за Съединените щати. Сключват договор с фирмата от Грийнсбъро за внос в Италия на дънкови продукти и платове. През 1949 г. фамилията Фратини основава в Прато своята компания “Конфециони Фратини”. През 1958 г. компанията се мести в Барберино ди Муджело и променя името си на “Супер Райфъл”, а после и на “Райфъл”. То трябва да навява асоциации на пушки, на уестърн, на каубои и на Америка.

Още през 60-те години на миналия век дънките “Райфъл” жънат успех. 600 работници шият на смени във фабриката до Флоренция, за да смогнат на търсенето. Истинският бум обаче идва през 80-те години. Дънките се продават навсякъде. 

Класическите дънки са изключително удобни за работа, за свободно време, за дискотека. “Райфъл” стават много обичани и популярни не само в Италия, а и в Швейцария, Великобритания, Израел, Холандия. Там се продават още от 70-те години. После нахлуват и на пазарите в бившия съветски блок. Те се превръщат в икона, в култов продукт. За да отговори на търсенето, италианската марка открива дори магазини в бившия СССР.

През 1988 г. в

московския ГУМ продават

3 млн. чифта дънки

По “Райфъл” полудяват и в България, Полша, Чехословакия. През 90-те години продажбите в бившите соцстрани спадат, тъй като на пазарите на новите демокрации се настаняват и други западни марки. “Райфъл” по онова време произвежда продуктите си в Мароко и Узбекистан, а пуловерите си - в Гърция и Турция.

Компанията започва да купува лицензи и за нови марки от рода на “Калвин Клайн” , “Гес”, “Котън белт”, които изместват от щандовете оригиналните продукти на “Райфъл”. Марката от Барберино ди Муджело започва да изпитва финансови проблеми през 2000 година, разделят се и наследниците на двамата братя основатели Джулио и Фиоренцо Фратини. Техният основен бизнес става вече не производството на дънки, а бизнесът с хотели, недвижимо имущество, аутлети.

Наследниците на Фиоренцо - Корадо и Марчело, поставят началото на индустриален холдинг, който се снабдява с ексклузивните лицензи за изграждането и реставрирането на имоти. Богатството им достига 1,3 млрд. евро през 2008 г. Сред акционерите в групата фигурират и американски компании за

изграждането на аутлети

за висша мода

Така се раждат и аутлетите до Рим, Флоренция, Венеция. Новата групировка купува във Флоренция Палацо дела Герардеска, който се превръща в луксозен хотел, а в Будапеща - Dorottya Palace. Купуват също имение в тосканската община Болгери, както и луксозен курорт в Тоскана. 

Сандро и Кристина, които са наследниците на другия брат Джулио, поемат под контрола си “Райфъл”, но се лансират и на пазара на хотелски вериги. Новите управители на компанията за дънки се опитват да лъснат имиджа им, отваряйки магазини в аутлетите. Резултатите обаче са отрицателни, групата затъва все повече в дългове за милиони евро. Компанията се опитва да се преструктурира, привлича и нови капитали от чужбина, за да се лансира на пазара на спортно облекло, якета и панталони.

През 2017 г. в групата влиза и холдинг с швейцарско участие, начело застава и бивш мениджър на Guess - Италия, и Gas Jeans. През 2018 г. швейцарците вземат мажоритарния пакет акции. Въпреки всичко желаният ренесанс на дънките не настъпва. За сметка на това кризата на пазарите и пандемията се стоварват със страшна сила, подписвайки смъртния акт на дънките “Райфъл”. На 1 октомври 2020 г. те са обявени за фалирали.

Всичките събрани 70 хил. продукта на марката ще бъдат разпродадени на огромни части на едро, но ще има и продукти, които ще се продават на дребно. Освен тази разпродажба обаче ще последва и друг ликвидационен търг, чрез който ще се продадат мебелите, бюрата, компютрите на фирмата и дори мобилният телефон на нейния директор. Така започналата преди 62 години история на братята Джулио и Фиоренцо Фратини ще сложи точка на съществуването си.