Показват черно-бели филми от 30-те години на XX век

28.11.2022 24 часа

Черно-бели филми от 30-те години на XX век ще бъдат показани от 7 до 12 декември в Дома на киното, съобщават организаторите от "Гьоте институт". По думите им програмата, наречена "Три от 30-те", представя подема на германската киноиндустрия, съобщава БТА.

"30-те години на 20-и век са особен период. Време на политическо, социално, идеологическо напрежение. В изкуството от това десетилетие продължава да надделява основно темата за травмата от Първата световна война и последиците от нея. Берлин става новата културна столица на Европа, а киноиндустрията на Германия привлича хора от различни националности и събира всякакви странници в своите редици. Киното все още не е утвърдено пълнокръвно изкуство, но вече се е заявило. Редица артисти започват своите опити, други доразвиват артистичните си търсения", разказват от "Гьоте институт".

"През перспективата на три филма - всеки в различен жанр, с отделна тема и режисьорски поглед – ще се опитаме да конструираме и разсъждаваме за обществените вълнения и сътресения от това време. Какво вдъхновява режисьорите след бурното и експресионистично десетилетие в киното от 20-те години? Кои теми намират място на екрана? Как еволюира кино езикът? Какви са техническите новости? Какво може да изрази този нов медиум?", разказват от "Гьоте институт".

"Георг Вилхем Пабст вече има десет филма зад гърба си. Фриц Ланг е на върха на славата си и за дълго ще остане с етикета "режисьора, направил най-скъпия филм в историята" - "Метрополис". А третият филм, чийто режисьор е българинът Златан Дудов, чества деветдесет години от своята премиера през 1932 г. в Берлин. Освен, че се смята за "първия пролетарски филм" в Западна Европа, кинолентата привлича с името на един от сценаристите - Бертолт Брехт, поканен от Златан Дудов да се включи в проекта след няколкогодишно успешно театрално сътрудничество между двамата", разказват от "Гьоте институт".

По думите им перспективите, през които могат да се разглеждат трите подбрани филма, са много и различни, като дават възможност да се разбират и като частици от културната история.

За всеки филм е предвиден кратък увод, а след прожекцията - дискусия. Всички филми са с български субтитри.

На 7 декември "Westfront 1918" (1930) на режисьора Георг Вилхелм Пабст ще бъде представен от Александър Въчков - историк, художник, специалист по униформи. "Westfront 1918" е военен филм, чието действие се развива предимно в окопите на Западния фронт по време на Първата световна война. Филмът е по сценарий на Ладислав Вайда, по романа "Vier von der Infanterie" на Ернст Йохансен. Участват актьорите-ветерани Фриц Камперс и Густав Дизл.

На 10 декември Светослав Драганов - режисьор и преподавател в НБУ, представя "М" (1931). Криминалният трилър е първият звуков филм на режисьора от австрийски произход Фриц Ланг. Сценарият се основава на действителен случай и е написан от Ланг и съпругата му Теа фон Харбоу. Той описва преследването на сериен убиец на деца едновременно от полицията и от престъпен картел, действащ в същия град. Главните роли се изпълняват от Петер Лоре, Ото Вернике и Густаф Грюндгенс.

На 11 декември "Kuhle Wampe" (1932) на режисьора Златан Дудов ще бъде представен от Александър Донев - кинокритик, режисьор, сценарист и преподавател в НАТФИЗ. "Kuhle Wampe" е филм за безработицата, бездомността и лявото движение във Ваймарската република. Филмът е по идея на българина Златан Дудов, който е един от сценаристите, макар името му да не присъства в надписите. Той кани Брехт да участва като сценарист, а Дудов е посочен само като режисьор. Музиката е композирана от Ханс Айслер.

Заглавието "Kuhle Wampe" е наименование на палатков лагер за безработни край Мюгелзее, близо до Берлин. Wampe е берлински диалект за "стомах", така че заглавието може да се предаде като "Празен стомах". Филмът дълго не е разрешен за прожекции в Германия през 1932 г. поради обвинения, че представя президента, правната система и религията в негативна светлина, но след масови протести забраната е отменена, но са направени известни съкращения на най-проблемните епизоди, разказват от "Гьоте институт".