28 години без Аертон Сена - нищо не може да го отдели от любовта на Бог

30.04.2022 24 часа
Аертон Сена. СНИМКА: РОЙТЕРС
Аертон Сена. СНИМКА: РОЙТЕРС

Почти няма спорт, който да не е белязан от големи трагедии. За Формула 1 най-голямата такава е с дата 1 май 1994 г. В една безкрайно тъжна неделя най-престижният автомобилен спорт губи частица от душата си.

"Господ дълго време пазеше Формула 1. През онзи уикенд обаче Той си взе своето".

Думите са на трикратния световен шампион Ники Лауда. Австриецът, който почина през май 2019 г., знаеше от първо лице какво може да ти даде и да ти отнеме жаждата за адреналин и стремежът към по-високата скорост. Самият той оцелява като по чудо в една от най-ужасяващите катастрофи във Формула 1 през 1976 г.

Една месингова паметна плоча, поставена върху кръг от трева в гробището "Морумби" в Сао Пауло отбелязва мястото, на което са положени тленните останки на един от най-великите пилоти във Формула 1.

На този ден преди 28 години, след зловеща катастрофа в Гран при на Сан Марино на пистата "Имола" в Италия, издъхва трикратният световен шампион Айртон Сена.

34-годишният бразилски пилот на "Уилямс" се забива с близо 300 км/ч. в бетонна преграда на завоя "Тамбурело", когато прави своята седма обиколка. Въпреки че всичко се случва пред очите на милиони, смъртта му продължава да бъде обвита в мистерия.

Причината за гибелта на пилота е фатална рана в областта на дясната вежда, причинена от носач от предното окачване, който пробива каската му. Айртон получава мозъчна травма и изпада в кома. Няколко часа по-късно лекарите спират системите, които го държат на този свят.

"Той бе пилотът, който ме вдъхновяваше като дете. Днес той все още е герой, винаги ще бъде такъв.", каза преди година Люис Хамилтън.

Феновете на Формула 1 не са забравили и австриеца Роланд Ратценбергер, който умира само един ден преди Сена след катастрофа в квалификацията. Ратценбергер е първият пилот, който губи живота си на пистата за близо 12 години.

Има хора, които все още си спомнят, че Сена приема много тежко тази загуба. В смачкания болид на бразилеца е открито австрийското знаме. Сена планирал да го развее в памет на младия си колега.

"Айртон не беше на себе си. Въпреки множеството инциденти и тежки травми, той никога не е бил толкова близо до смъртта.", споделя преди години медицинският делегат Сид Уоткинс.

"Има определени неща, върху които нямаме контрол. Не мога да се откажа. Трябва да продължа", е категоричният отговор на Сена, докато се опитват да го убедят да зареже състезанието и да се прибере у дома.

Айртон има ритуали преди всеки старт. Преди последното си излизане на пистата не изпълнява нито един.

Сена започва от полпозишън, до него на първа линия е Михаел Шумахер с "Бенетон". Кола за безопасност прекъсва старта в самото му начало. На втората обиколка след подновяването, в точно 14.14 ч. болидът на Сена се забива в бетонната стена. Една от гумите отлита, а колата се смачква като консервна кутия. Бразилецът е откаран в болницата, а 37 минути по-късно състезанието е рестартирано въпреки огромните локви кръв при последния завой на Сена.

Новината за смъртта му застига останалите пилоти в 18.40 ч.

На погребението му се стичат повече от един милион души. По улиците на Сао Пауло хората са в пъти повече. Всички са опечалени от неочакваната смърт на своя герой. А кончината му не може да бъде прежалена дори от най-големия му враг - Ален Прост.

Надписът върху паметната плоча на Сена гласи: "Nada pode me separar do amor de deus" (Нищо не може да ме отдели от любовта на Бог).

Точно както нищо не може да отдели Сена от любовта на онези, които са го гледали да кръстосва пистите във всички краища на света. За неговите фенове той си остава олицетворение на идеалния, единствения, най-великия пилот. Този, който ще ви смае с брилянтните си умения зад волана, ще ви плени със замисления си поглед и ще ви накара да се възхитите на професионализма му.

Скръбта продължава и до днес... и дори ултрамодерните гуми на високотехнологичните болиди едва ли някога ще успеят да заличат локвите от кръвта на Сена, които зеят като бездна в сърцето на Формула 1 от 1 май 1994 г.