Пикасо поискал да се срещне със Златю Бояджиев, когато видял негови картини

23.04.2021 24 часа
Тишина! Златю рисува!
Тишина! Златю рисува!

Навършиха се 45 години от смъртта на Златю Бояджиев, смятан за един от най-самобитните български художници на XX век.

Роден е на 22 октомври 1903 г. в с. Брезово, а умира на 2 февруари 1976 г.

Неслучайно споменаваме тези дати, защото внучката му Цена Бояджиева, която наскоро си отиде от живота също на второ число, беше убедена, че двойката е кармична  за рода им. Тя беше сигурна, че в съдбата на гения на четката няма нищо случайно. Разказва, че година преди големият художник да получи първия инсулт, е искал да смени стила си.

Тъкмо по това време се завръщат с Давид Перец и Васил Бараков от Италия, където обикалят музеи и галерии, разбира се, на собствени разноски.

Тази история тя е чула от баба си Цена - невероятната жена, която остава до Златю до последния му дъх и трепери над живота и таланта му. “Дядо винаги се прибираше в 20,30 ч.

Закъснееше ли,

семейството

изпадаше в истерия.

Баба започваше да го издирва - по болници и морги. Веднъж той отиде при нестинарите да ги рисува, друг път влезе да оперират хернията му, но не искал да ни притеснява.”

Златю, който обожава Дон Кихот и Санчо Панса, ги скицира на 27 януари 1976-а. Прибира се късно вечерта и както е с обувки и палто, хваща молива. “Дон Кихот! Пено! Голям!”, казва той на внучката си тогава. (Не можел да произнася името Цена - б.а.) “На неговия език това означаваше, че ще рисува наистина грамадно платно.

Почина 5 дни по-късно.

Трябваше за ден да направи нещо спешно - за подарък на някого “от горе”. Баба ми се възпротиви: “Златю е много уморен, оставате го, не настоявайте”. Но те - двама от най-известните ни телевизионни журналисти - държаха на своето. Дядо нарисува картината и след ден поучи последния инсулт”, припомня си тя в едно интервю.

Първия си инсулт получава на Димитровден през 1951 г. Връща се вкъщи преуморен - рисувал е огромно платно в Димитровград с работници от Химкомбината по поръчка. Става му лошо и наемат файтон до болницата. Златю знае, че в това състояние е опасно да се друса по паветата, но близките му са непреклонни. По пътя получава втори и трети удар. Следващите 20 дни остава в безсъзнание.

Никой не вярва, че ще оживее. “Цена, ще взема икона на Света Богородица от църквата - сложи я под възглавницата на Златю. Само за тази нощ - сутринта ще я върнем”, предлага роднина на семейството. И призори той дава признаци на живот.

Първата картина, която рисува с лявата ръка, е портрет на съпругата му. Докато се научи да си служи с нея,

закрепвал молива или четката с връзка за обувки,

прекарана през илик на сакото му, за да не го изпуска и губи. Семейството живее в Пловдив и за да го изхранва, рисува картички за богати арменци.

“Той беше най-стабилен в цялата фамилия - като поведение, дух, отношение към живота. Независимо от последиците от инсулта. Не можеше да говори много, но енергията му се чувстваше във всичко, което правеше.

Всяка сутрин ставаше в пет часа и будеше всички: “Айде, работа”. Беше много грижовен. Минаваше през Халите и от показния магазин купуваше банани - голям празник. Два за него и три за мен. За никой друг в къщата. Много се обичахме. Поръчваше риба и месо, а ние ходехме да вземаме пазара от съответния щанд. Пиеше по кафе в Млечния бар, обядваше във вегетарианския ресторант и след това отиваше в ателието да работи.

Харесваше хубавите жени. И чешитите.

Водеше редовно вкъщи Яшара и Зюмбюла - много колоритни цигани. Канехме ги на обед и им давахме дрехи, обувки, храна.

Дядо казваше, че пред Аллах всички сме равни”, неизчерпаема е в спомените си внучката.

В ателието си има само пружина,

кръгла маса и пирон на стената, на който да закачва палтото си, докато работи. Следобед подремва облечен, дори не сваля обувките си, а цялото семейство пази пълна тишина. С картините си пълни една пристройка. Негов приятел го убеждава да ги снима и оттогава той не сваля фотоапарата. А творбите му наистина са много - където и да отиде, сяда и рисува.

А рамките си сковава сам от стар сачак с помощта на един съсед. “От това са рамките на големия Златю! А тоалетната ни беше външна!”, разказва Цена.

“В ателието пристигаше към 6,30 - 7 часа - разказва за баща си Георги (синът умира на 80 г. - б.а.) . Работеше докъм 11,30 ч. Следобед отново идваше в ателието, дремваше малко и продължаваше да работи докъм 4 ч. Всеки ден правеше по една картина. Разбира се, големите работи рисуваше по-дълго. Вкъщи имаше

купища скицници, изпълнени с хора, дървета, животни.

Трябва ли му нещо от тях - отвори скицника, погледне и го вкара в картината си. Скиците си правеше от натура.”

В началото на 1968 година маестрото прави голяма изложба в София. Впечатлението от нея е толкова зашеметяващо, че тогавашната преса го нарича “Златен Златю”.

Художникът рисува всичките си роднини.

Щом каже на някого да позира, нямало никакво извинение, а често това продължавало с часове. Цена и майка ѝ са в “Кочо Честименски”, а любимата снаха на маестрото е основната фигура в огромното платно “Баташкото клане”.

Внучката, която беше галеристка, носеше у себе си една тъга - убедена е, че дядо ѝ почти не е излизал от България като творец, за да се съизмери с други творци, да бъде сред други култури.

Разказва един особено интересен пример - било уговорено да се снима документален филм за Златю и за Пабло Пикасо. Великият испанец се съгласил да се срещне с българския си колега, когато видял негови картини. Идеята била на БНТ, а там екипите се изпокарали кой да отиде при Пикасо.

И проектът се провалил...