Целувките на Живков и други фотоистории

26.06.2020 Пенчо Ковачев
Живков явно е казал виц или смешка пред журналисти и сам се смее най-много. Зад него с очилата е председателят на СБЖ Веселин Йосифов, когото наричаха Весо Кучето.
Живков явно е казал виц или смешка пред журналисти и сам се смее най-много. Зад него с очилата е председателят на СБЖ Веселин Йосифов, когото наричаха Весо Кучето.

Снимките на Тодор Живков са направени от Георги Панамски, наричан Панамеца. Някои от тях са малко известни, повечето се публикуваха за първи път преди 3 години и бяха любезно предоставени от автора единствено на "24 часа". 

Главен герой в тях е Тодор Живков - човекът, който ръководеше държавата цели 35 години. 

Георги Панамски е роден през 1934 г. в Ловеч. Завършва право в Софийския университет през 1952 г., обаче решава да стане журналист. Но още на първата му дописка във в. “Народна младеж” е сгрешено името му. Вместо Панамски пише Панайски.

За фотографията го запалва брат му Кольо. Когато двамата се събират в младежкия вестник, се ражда лозунгът

“Панама - на панамците!”.

От 1954 г. Георги снима за газетата и едновременно учи фотография и география.

После преминава на работа във в. “Работническо дело” и

има шанса да снима

най-важните събития

в държавата.

Както и дълги години да снима отблизо Първия човек на държавата в най-различни ситуации и състояния.

В тях Живков е много по-различен от официалните портрети и одобрените от УБО или БТА снимки. На фотосите във вестниците той трябва да изглежда красив, умен и вдъхновяващ държавник и ръководител на Партията и държавата.

Самият Живков обичал да се шегува с фотографите: “Как ще ме снимате сега? Как да гледам - оптимистично ли? Ха -ха-ха...” А всъщност Първия бил труден за снимане, защото много гримасничел.

На един партиен конгрес пращат Панамски да снима Тодор Живков по възможност в най-едри планове. В един момент фотографът се озовава съвсем близо до президиума и вижда, че Живков го вика с ръка да отиде при него. “Притесних се за какво ли ме вика Първия. Сигурно някъде в нещо съм сбъркал”, спомня си Панамеца.

А Живков му нарежда: “Кажи на тези от първия ред, че преди да се закрие конгресът, трябва да запеят “Хей, Балкан, ти роден наш!”. Фотографът изпълнява нареждането и песента е изпята.

Партийният секретар на “Народна младеж”, който бил в залата, на другия ден пита Панамски какво са си говорили с Първия.

“Ние с другаря

Живков отдавна

си имаме наша

приказка!”,

направил се на важен Георги. Никак не било лесно на тогавашните фотографи. Отпред е Живков, когото търсят на фокус, а зад тях ги рита по кокалчетата тогавашният шеф на протокола Борис Джибров, за да свършат по-бързо и да се махат.

Голям проблем е снимането на държавните и партийни мъже, наредили се на мавзолея на Георги Димитров за поредния празник. Поради липса на добра техника, която да обхване наведнъж всичките, фотографите снимат “на части” и после лепят снимките в редакцията.

Веднъж в бързината на една снимка Пенчо Кубадински се виждал два пъти.

За един от най-големите фотографски гафове се смята кадърът с Никита Хрушчов сред дипломати в Москва. Когато подготвял снимката за печат, на дежурния фоторепортер му направило впечатление, че всички дипломати са с бомбета, а Хрушчов - гологлав.

Дежурният усърдно му “монтирал” бомбе, но на другата сутрин читателите на “Правда” се чудели защо техният Никита Сергеевич е с две бомбета - едното на главата му, а другото държи в дясната си ръка.

Панамски снима във Варна Хрушчов как държи реч на балкона на общината и енергично размахва свитите си в юмруци ръце.

В един момент фотографът разбира, че на Хрушчов ще му подаряват калпак.

Промъква до охраната, “слага” най-невинния израз на лицето си (примерно като Едуард Фокс, чийто герой във филма “Денят на Чакала” беше тръгнал да убива Шарл де Гол) и кротко моли: “Пуснете ме само да снимам връчването на калпака и веднага слизам." Те се съгласяват.

Той прави няколко снимки и ги изпраща до редакцията по телефотото от варненската поща. На другия ден западен журналист вижда снимките във вестника, отива при брат му Кольо и иска едната. Кольо казва, че ей сега ще я копира и ще му я даде. “Колко ще долара ще струва?”, питал го колегата от Запада.

По-големият Панамец го погледнал с почуда - за първи път някой му предлагал долари за снимка.

Панамски е може би авторът на снимките с най-много целувки между Тодор Живков и Леонид Брежнев.

При посещението на съветския вожд през 1967 г. улавя в кадър и момента, в който той се хваща на дунавското хоро. И за изненада на всички, той веднага влиза в ритъма и стъпката на хорото и го изиграва докрай.

При едно от посещенията на Живков в Румъния в Гюргево е организиран митинг. Събитието снимат Георги Панамски, човекът на БТА и официалният фотограф на румънския лидер.

По едно време Чаушеску, който държи реч, спира да говори, вика своя фотограф и гневно му казва нещо. Оказва се, че му наредил да предупреди българите да не снимат десния му профил. “Суета”, коментира с една дума случката Панамски.

Той винаги спазвал личното си правило: ако всички снимат от едната страна, той задължително отивал и от другата.

Затова и повечето му снимки са “от друг ъгъл”.

И един съвет спазва повече от закон Георги Панамски. Преди години Йордан Радичков му казва: “Обективът е обективен, ти го направи емоционален!”.