Виртуалната реалност - мониторите остават в миналото

28.09.2021 МИТЬО МАРИНОВ
Виртуалната реалност е най-разпространена сред геймърите, които освен задължителните очила използват и два джоистика, за да играят компютърни игри. СНИМКИ: РОЙТЕРС
Виртуалната реалност е най-разпространена сред геймърите, които освен задължителните очила използват и два джоистика, за да играят компютърни игри. СНИМКИ: РОЙТЕРС

Милиони хора по света могат да отидат на сафари в Африка, без да стават от дивана вкъщи.

Мониторите първо станаха плоски, после тънки, след това максимално големи, LED, леко извити, с функция за 3D. Всички тези специфики обаче бавно и постепенно ще станат излишни, защото бъдещето не принадлежи на мониторите. През следващото десетилетие те ще бъдат заместени от виртуалната реалност, а там, където все пак остане екран, трайно ще се намести добавената реалност.

Каква е разликата между двете и доколко вече са част от живота ни? И добавената, и виртуалната реалност вече са добре познати и се ползват дори от децата. И двете технологии са част от една

растяща индустрия,

която тази година възлиза

на 30 млрд. долара,

а прогнозите на икономисти са до 3 г. инвестициите да набъбнат до 300 млрд. долара.

Само преди 5 г. светът беше завладян от манията по играта Pokemon GO. Именно тя популяризира силно добавената реалност. Милиони по цялото земно кълбо обикаляха градовете си в търсене на покемони. Влизаха на неразрешени места, прескачаха огради на заводи и съседски къщи, за да заловят причудливите животни от анимационния филм. В действителност покемони нямаше, но играчите ги виждаха през камерата на смартфоните си. Карта ги насочваше къде да търсят, а щом стигнеха до точното място, покемонът се появяваше, сякаш чака за снимка.

Но тази технология не се ползва само за игри. Тя намира и много практични приложения. В интериорния дизайн например. Харесвате си нов диван, но не можете да прецените дали ще пасва добре на хола ви. През камерата на телефона бихте могли да видите как ще изглежда новата мебел вкъщи. Тя сякаш се добавя към действителността, без да е наистина там. 

За разлика от добавената реалност виртуалната ви пренася изцяло в нови светове. И тук компютърните игри са в основата на развитието на бизнеса. Специални очила пренасят геймърите в болид на Формула 1 или пък на борда на космически кораб например. Управлението става с накланяне и джойстици. Киното отдавна се е насочило към тази посока на визуализацията. В YouTube е създаден канал с хиляди видеа, които да се гледат с виртуална реалност. Африканско сафари или наблюдение на северното сияние е възможно от вкъщи с помощта на специалните очила.

Още преди 2 години тази технология

бе достигнала до почти 200 милиона души.

От тях по-малко от 10% бяха посочили, че я ползват единствено за компютърни игри.

Виртуалната реалност, също като добавената, има и практическа насоченост. Пандемията и наложените протоколи за социална дистанция през последната година засилват още повече развитието ѝ. Тя е на път да промени обучението на бъдещите лекари и инженери. За да разгледат съвсем детайлно човешката анатомия, студентите по медицина могат да разгледат виртуално човешко тяло парче по парче. Хирург пък би могъл да извърши животоспасяваща операция от разстояние, като управлява ръка робот.

Новата технология помага и при психични разстройства, като лечението на страхове от високо например. Пациентът се разхожда по ръба на сграда във виртуалния свят, докато стои изцяло защитен в кабинета на психолога.

Пандемията разви дори нов вид тиймбилдинг. Някои компании не се отказаха от опитите си да

сплотяват колектива на работното място

въпреки хоум офиса.

Състезанията и спортните игри сред природата с колеги продължават да съществуват, но вече теренът е виртуалната реалност. 

В България този начин за развлечение на служителите все още не е особено популярен, но големи компании в чужбина го ползват, разказва пред “24 часа” Калина Христова, която от години се занимава с организация на събития и тиймбилдинг за фирми.

Техниката не е толкова скъпа, но изработването на игра за виртуална реалност е голяма инвестиция, отбелязва още тя и добавя, че в Азия този пазар се развива най-бурно.